+kreatív

+kreatív

Kreativitás-játékok

A hétfői festő gyerekeknek és fiataloknak

A televízió is előszedte már ezt a régi játékot, nagy sikerrel. Itt azonban nézők nélkül játsszuk. A résztvevőket csoportokra osztva külön asztalhoz ültetjük. Minden csoportból egy fő kimegy a játékvezetőhöz, aki egy szót súg neki, pl.: vízesés, tábortűz, savanyú káposzta stb. Az egy fő visszamegy az asztalhoz, és a többieknek lerajzolja a szót, de se leírnia, se elmondania nem szabad. A többiek kérdezhetnek. Aki kitalálta, odamegy a játékvezetőhöz, a fülébe súgja, és ha eltalálta, ő is kap egy másik szót, amivel ugyanúgy járnak el. Az a csoport győz, amelyik előbb találta el a megadott szavakat (lehetőleg annyit, amennyi tagja van a csoportnak, hogy mindenkinek jusson).

Változat: A kitalált szavak kezdőbetűjéből egy szót alkotni.

A hosszú alsó előnye.

Két játékos szemben áll egymással. Az egyik pl. a rövid alsónadrág előnyeit ecseteli, mire a szembenálló a hosszúét.

Ballonjáték

A játékvezető bejelenti, hogy mindnyájan egy süllyedő hajón vagyunk, és csak egy tud közülünk megmenekülni a ballonnal, az, aki a többiekkel el tudja hitetni, hogy a léte a legfontosabb az emberiség számára. Kioszt pl. 3 szerepet 3 résztvevőnek, akiknek vetélkedniük kell; és akit a többiek a leghasznosabbnak ítélnek, az lesz a győztes. Tűzoltók, sportegyesületi tagok, politikai személyiségek stb. lehetnek a vetélkedők. A játékosok 10 perc előkészületi időt kapnak.

Sör és tűz

Sorbaállnak a résztvevők. Valaki azt mondja a másiknak: “sör és tűz”, aki erre meggyújt egy gyufát, és amíg az ég, mondhat közös jellemző dolgokat a sörről és a tűzről, pl. veszélyesek lehetnek, megvásárolhatók, nem valók gyermek kezébe stb. Azután továbbadja a gyufásdobozt, megnevezi a következő két szót, és így megy tovább. A végén össze lehet számolni, ki hány azonosságot, jellegzetességet tudott mondani.

Kreatív magnetofon

A magnóval sok mulatságot lehet csinálni, pl.:

sebességet változtatni

a szöveg mellé mondani, elhagyni, hozzáfűzni

szenzációt, gyors ritmusos dalt gyorsan játszani

lassú templomi dalt fölgyorsítani

mindennapi zörejeket rávenni, pl. autódudát., porszívót stb.

szokatlan hangokat fölvenni, pl. összegyűrt papír zaját, körbesimított pohárszél neszét visszafelé lejátszani, kitalálni, hogy kinek a hangja, melyik sláger

hogy hangzik a mondat, amelyik leírva oda-vissza ugyanaz

Kreatív bevásárlás

Mindenki kap egy bizonyos összeget, amellyel be kell vásárolnia, de többet nem adhat ki. A körnek részletes megegyezéseket kell találnia, hogy valóban kreatív lehessen: lehetőleg nagy, lehetőleg sok, a leghasználhatóbb, a legértékesebb stb.

Kreatív kvíz

Legyünk igazságosak: a kvíznél mindig az van előnyös helyzetben, aki kérdez, aki föl tud készülni. Miért ne lehetne megfordítani ? Mindenki kérdezhet is, és mindenkinek felelnie is kell. Pl.:

Minden játékos 20 mp alatt fölír egy egyszerű szótagrejtvényt egy fali plakátra, és mindenkinek mindet meg kell oldania.

Hasonlóképp képrejtvényt: egyszerű képeket kell egymás mellé rakni, miközben kiegészítő betűkkel vagy számokkal utasításokat adunk, hogy melyik betűket kell ebből a szóból elhagyni.

Mindenki keres egy ismeretlen szót, amely csupán valamelyest ismert. Mindenki találgathat.

Mindenki föltesz valamilyen kérdést, pl. honnan származik valamilyen mondás.

Mindenki hoz egy képet, amely vélhetőleg ismert.

Mindenki rajzol egy képet a fali plakátra. Már a rajzolás közben lehet találgatni, hogy mit ábrázol (majd).

Mindenki keres 3 szót, amelyek egy másikra utalnak, pl.: pezsgő, petárda, kívánságok – Szilveszter ; bika, strand, király – Spanyolország stb.

Kreatív módon festeni

A “festés” szó hallatán sokan azonmód a művészi festészetre gondolnak. De a játékos, szabad festés mindenkinek örömére lehet. Pl.:

Egy vagy több résztvevő fest meg egy képet. Adva vannak a csoportoknak a figurák, amelyeket be kell építeni a műbe, pl. körök, háromszögek, olimpia-karikák stb.

Egy rajzlapot középre fölerősítenek. Az egyik felére tussal vagy vízfestékkel ábrát vonunk vagy pacát kenünk. A másik felét ráhajtva érdekes alakzatokat nyerünk.

Egy rajzlapot vízszintesen forgatunk pl. lemezjátszón. Kb. 60 cm-ről vagy magasabbról tust vagy folyékony viaszt csepegtetünk rá fantáziánk szerint. Vagy éppen színes ceruzát tartunk a forgó rajzlap fölé.

Egy pirinyó tintát vagy tust csöppentsünk egy papírlapra, hajtsuk össze úgy, hogy a cseppet félbemesse. ebben az állapotban a csöppet kis műremekké lehet szertefújni.

Egy rajzpapírra különféle tárgyakat rakunk, majd lefújjuk festékkel.

Profilfestés

Egy nagy rajzpapírt vagy kartont a falra erősítünk. Vetítőlámpát állítunk tőle 2-4 méternyire. A papír és a vetítő közé ültetünk valakit, arcélét rávetítjük a papírra, majd körülrajzoljuk. Rendkívül mozdulatlanul kell ülnie ! Ezután kidolgozhatjuk a profilt, kihúzhatjuk filccel a vonalakat. Elkészülvén többféle lehetőségünk van:

Az arcélt kivághatjuk és kívánság szerint befesthetjük. A fekete mutat a legjobban.

Külső részét feketére kenhetjük, az arcél fehéren marad.

Környezete fehéren maradhat, az arcélet kifesthetjük.

A külső részt sráfozhatjuk vagy pontozhatjuk, a profil maradhat fehér, de ki is festhetjük.

Körbevághatjuk az arcélet, s festékszórással negatív profilt nyerhetünk.

Az ábraértelmezés szórakoztat !

A móka abban áll, hogy előregyártott ábráknak egy vagy több értelmezést adunk. Pl.:

asztali-teniszütő szerelmeseknek

a Nap nyárson

balul sikerült biliárdlövés

Betűkocka

Néha készen is lehet kapni, de magunk is készíthetünk kartonból 6 db kockát, a következő betűkkel:

A B C D E M

I J G K H L

A I Y E Z L

M S U R T

P R N O Q F

T U V S X dzsóker (vagyis egy pont, ami mindent helyettesít)

A kockákat megrázzuk, kiborítjuk és a látható betűkből szót alkotunk. Lehetőleg minél több betűt tartalmazzon, mivel minden betű egy pontot ér.

Hasonló játék: Autó rendszámtáblák betű kartonokra vannak írva. Versenyszerűen mondatokat kell készíteni belőlük. Ki tudja a leghosszabbat? Avagy: ki tudja a leggyorsabban a kiadott adatokat értelmes mondatokká alakítani?

Újságszaggatás

2-4 játékos kap egy nagy újságot. 3 perc alatt egy alakot kell kiszaggatniuk belőle segédeszközök nélkül.

Mi jut eszedbe erről ?

A játékosok körbeülnek. Az egyik mond egy tárgyat (pl.: gépkocsi). A következő folytatja: a gépkocsiról nekem a bütykös főtengely jut az eszembe, és így tovább. Ha a következőnek semmi sem jut az eszébe, amíg háromig számolnak, kiesik vagy zálogot ad.

A nyomozó

Kiválasztunk egy nyomozót, aki kimegy. Ezután kiosztjuk a szerepeket pl. egy betörés eljátszásához. A nyomozó visszajön és kérdéseket tesz föl, melyekre azonban csak igen-nem-mel lehet felelni. A játékosok háromszor tagadhatják meg a feleletet, de ha felelnek, csak az igazat mondhatják. A nyomozónak ki kell találnia a bűnös személyét, de egyenesben nem kérdezhet rá. Határt lehet szabni a játékidőnek, és díjat kitűzni a sikeres kitalálónak.

Játékok fényeffektusokkal

Több játékos szorosan egymás mögé ül, hátulról egy erős lámpával megvilágítják őket. A játékosok karjaikkal mozdulatokat végeznek, a többiek árnyjátékukat nézik.

A sátorban égő gyertya vagy lámpa fényénél a bent lévők fotómodell mozdulatokat próbálnak, a kintiek határtalan mulatságára.

Egyesek egy zseblámpával bebújnak egy nagy lepedő alá, és fantáziatáncot  járnak.

A szabadban, tőlünk 50 m távolságra több játékos egymás hátán ül, mint tüzisárkányok, és megvilágítják őket. Előre ki kell próbálni a zseblámpák megfelelő elhelyezését !

A mozaiklevél

Elő kell készíteni ollót, ragasztót, színes képújságot, egyebet, valamint minden egyes csoportnak egy kartonpapírt. Ez utóbbi legyen összegöngyölítve, rajta egy névvel. A csoportok válasszanak egyet-egyet, és a rajta talált névhez illő dekorációt készítsenek kivágással, ragasztással, írásból, képekből.

Játékok régi anyagokkal

fólia: pl. tető egy erdei kunyhónak, vitorla, úszómedence

autógumi: pl. hintának fára akasztva, építőelemnek, gurigató versenyhez

régi ruhák: pl. tréfás beöltözéshez

dobozok: pl. építőelemnek, toronyépítő versenyhez, az oldalára betűket festve dobónak használni

háztartási hulladék: pl. konzervdobozból sok minden gyártható,  söröskupakból, tejfölöspohárból pedig tetszés szerint lehet alkotni

újságok: pl. újság-játékhoz, farsangi dekorációhoz, vagy éppen beleöltözni divatbemutatóhoz

kartoncsövek: pl. képzelet-eszközöket gyártani, fölhasználni különféle játékokhoz a szabadban, összefűzni, polcot eszkábálni

Ezek is érdekelhetnek....